ملاقات امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در گامبیا قرار گرفتن نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه آخرین خبرها از توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سفیر ایران در عراق: بسیاری از مقامات برای عملیات «وعده صادق» به ما تبریک گفتند ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد آیت‌الله علم‌الهدی: امامت سیاسی، دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود | ضرورت واکاوی فلسفه مظلومیت ائمه اطهار (ع) تصاویری از ویرانی بندر غزه در نتیجه بمباران اشغالگران اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد وزیر خارجه آمریکا: منتظر موافقت حماس با آتش‌بس هستیم اردوغان: هدف ما از توقف تجارت با اسرائیل، مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بازدید کرد سپاه از بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم خبرداد حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام
سرخط خبرها

بازپس‌گیری ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۱۸۷۶۷۸
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
بازپس‌گیری ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ۳۶ میلیارد دلاری که به ۳۶۹ طرح صنعتی توسط صندوق در سال های گذشته تسهیلات داده شده است، از بازپرداخت ۵ میلیارد دلاری این منابع و تعویق ۱۳ میلیارد دلار آن تاکنون خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در نشست خبری امروز، با اشاره به عملکرد دو ساله‌ گذشته صندوق توسعه ملی گفت: با توجه به شعار سال و همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم صندوق باید استراتژی‌هایی را عملیاتی کند تا رشد ۸درصد در نهایت محقق شود و سعی صندوق این است که ۱ تا ۲درصد از بار این رشد را به دوش بکشد. بر همین اساس، مجلس با تصویب مصوبه تأمین مالی این اجازه را به صندوق داده که در طرح‌ها مشارکت داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین ما برای پس گرفتن طلب سالیان گذشته صندوق از دولت‌ها که حدود ۱۰۰میلیارد دلار است، این اجازه را در برنامه هفتم گرفته‌ایم که از طریق در اختیار گرفتن میادین نفت و گاز حفاری نشده یا سرمایه‌گذاری در میادین مشترک این مبلغ باز پس گیری شود.

غضنفری گفت: صندوق در ۱۰سال گذشته کوله باری از تجربیات داشته که این تجربیات ما را در تغییر ریلی برای آینده مصمم می‌کند. موضوع سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌ها ابهاماتی دارد که برخی می‌گفتند آیا صندوق قرار است مانند بانک‌ها بنگاه‌داری کند و ساختمان متعدد و کارکنان بی‌شمار داشته باشد که به طور کامل به آن پاسخ خواهم داد.

تصمیمات فراصندوقی عامل عدم برگشت منابع صندوق

رئیس هیئات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در ده سال گذشته صندوق، گام‌های بزرگی برداشته است. اینکه برخی از تسهیلات ما با عدم بازگشت مواجه شده است تصمیمات فراصندوقی بوده و در اختیار مدیران صندوق نبوده است.
به عنوان مثال ۴۶طرح نیروگاهی با پشتیبانی صندوق بهره‌برداری شده که ظرفیتی ۷هزارو۲۰۰مگاواتی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده است که حدود ۶هزارمگاوات آن هم اکنون در شبکه قرار گرفته است. از طرفی حدود ۳/۷میلیارد دلار به نیروگاه‌ها تسهیلات دادیم که تاکنون ۱۰۰میلیون دلار آن‌ها برگشته است، اما ۱/۱ میلیارد دلار آن معوق شده و مابقی آن سررسید نشده است.

۱۶/۵میلیارد دلار تسهیلاتی داده شده به حوزه نفت و گاز در  ۱۰ساله گذشته

غضنفری گفت: در حوزه نفت و گاز (با تضمین شرکت نفت) صندوق توسعه ملی به ۵۶ طرح وام داده که حدود ۱۶/۵میلیارد دلار تسهیلات مربوط به این طرح‌ها بوده است که تنها ۱/۲ میلیون دلار آن بازپرداخت شده و ۱۰میلیارد دلار آن معوقه شده است.

وی گفت: در کل صندوق در ده ساله گذشته از ۳۶۴طرح صنعتی پشتیبانی کرده است، ۳۶میلیارد دلار از منابع صندوق به این طرح‌ها اختصاص یافته و تنها ۵میلیارد دلار آن بازپرداخت شده است و ۱۳/۳میلیارد دلار آن معوقه شده است. عدم بازپرداخت منابع صندوق به معنی ناترازی در برق و آب و انرژی و گاز است و اگر این منابع برمی‌گشت ما می‌توانستیم آن‌ها را برای طرح‌های بعدی اختصاص دهیم.

بازپس‌گیری ۵میلیارد دلاری منابع صندوق توسعه در دولت سیزدهم

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در دولت سیزدهم ۵میلیارد دلار از منابع خود را پس گرفته است. لازم به ذکر است صندوق همچنان به طرح‌های زیر ۱۰۰میلیون دلار تسهیلات‌دهی خواهد کرد. اما برای طرح‌های بزرگ‌تر در قالب سرمایه‌گذاری به روش I-HOPE عمل خواهد کرد.

پالایشگاه قشم، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پروژه‌ آهن اسفنجی برنامه‌های آتی صندوق برای سرمایه‌گذاری و تسهیلات‌دهی

غضنفری با اشاره به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آینده‌ای نزدیک گفت: لازم به ذکر است حدود ۲میلیارد دلار در دو سال آتی صرف نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره کرد کرد که در مقایسه با نیروگاه‌های با سوخت فسیلی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر بازپرداخت بسیار بهتری داشته‌اند، بنابراین مطمئن هستیم که منابع صندوق را پس خواهند داد. همچنین صندوق در پالایشگاه قشم با ۳۰۰میلیون دلار و پروژه‌ آهن اسفنجی با ۷۵میلیون دلار برنامه‌ سرمایه‌گذاری دارد.

مدل سرمایه‌گذاری غیرمداخله‌ای

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به تفاوت روش سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی با بنگاه‌داری گفت: ما با این مدل سرمایه‌گذاری، بنگاه‌داری نمی‌کنیم و در واقع این اقدامات با دست بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و این مدل سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری بانک‌ها و صندوق‌های بازنشتسگی متفاوت است. از طرفی این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های پتروشیمی، نیروگاهی و انتقال آب خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

جزئیات سرمایه‌گذاری صندوق توسعه با مدل سرمایه گذاری غیرمداخله‌ای

غضنفری ادامه داد: کل طرح‌های مصوب در معاونت سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیارد دلار است که صندوق ۲۳ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی گفت: در پتروشیمی ۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که حدود ۳میلیارد دلار آن مربوط به صندوق توسعه ملی است. همچنین ۴۲میلیارد دلار در حوزه‌ نفت و گاز در حال مذاکره است که ۱۸ میلیارد دلار آن بر عهده‌ صندوق است.

تسویه بدهی دولت با صندوق توسعه ملی با اجرای روش I-Hope

طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری از دولت‌ها در سال‌های گذشته، این پیشنهاد داده شده است که ما در چاه‌های مشترک سرمایه گذاری کنیم. البته لازم به ذکر است ما با مدل I-HOPE (برون سپاری) کنیم و شرکت‌های خصوصی این‌کار را انجام دهند و ما منابع را از بخش خصوصی و شرکت‌های تخصصی به کار گیریم که البته این مجوز‌ها در ماده‌۳ برنامه هفتم داده شده است.

منبع: تسنیم 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->